6. marraskuuta 2017

Kauransiemeniä kumisaappaassa


Alasti juoksin kaurapeltoon, sen läpi tämän pikkukylän lopetetulle kyläkaupalle. Ei minulla ollut sen kummempaa syytä siihen. Paitsi että se kesä oli niin helvetillisen kuuma.

Viljan, kauran (Avena sativa) tuoksun haistoin helposti. Se juostessani imeytyi ihooni. Luulen haistavani kauraisen ihoni vielä huomennakin. Tuskin se katoaa, onhan nyt kesä ja nämä suomalaiset pellot tuoksuu niin vahvasti. On oikeastaan kauhean pelottavaa, että tämä kauran tuoksu… Entä jos se ei lähdekään minusta ikinä pois.

Toisaalta. Miksi haluaisinkaan sen lähtevän pois minusta!

Tämä kaurapelto on niin suomalainen, perussuomalainen. En nyt puhu siitä puolueesta vaan adjektiivina. En usko maailmassa olevan mitään suomalaisempaa kuin kaurapelto. Ja minulle se pelto on juuri tämä. Pikkukylän ainoa kaurapelto.

Täällä minun ei tarvitse hävetä mitään. Kaikki tuntevat minut ja minä heidät. Ja tuntuu kuin tuntisin jokaisen näistä röyhyistä, jokaisen jyvän. No, okei. Hieman taidan liioitella. Mutta kyllä minusta siltä tuntuu. Onkohan kenelläkään muulla näin paljon tuttuja maailmassa?

On minulla kaksi muutakin ystävää. Kumisaappaani. Molemmat ovat ystäviäni. Miksi eivät olisi, mehän kolmistaan hengailemme joka päivä. Satoi tai paistoi. Muutoinkin täällä landella yleisimmät stiflat ovat kumisaappaat. Ei mitkään trendinokialaiset tai sievit vaan tuntemattomammat kylän vanhan suutarin tekemät. Sellaiset vanhoista autonrenkaista tehdyt. Taitavin tuntemani suutari on tuo kylämme suutari. Nimikin on huomiota ja kunnioitusta herättävä: Wadenström.

Tosin kyläläiset kutsuivat aikoinaan kylän suutaria suomalaisittain valamieheksi. Suomalainen käännös se, mutta myös johtui se kylän suutarin monista valamiehenä olemisista. Oikeuden mies. Luotettu mies kyläsuutari on myös sillä saralla.

Miksi minä ja kyläsuutari emme ole haikailleet koskaan kaupunkiin tai edes Toijalaan, yhteen Akaan isoimmista taajamista? Niinpä. Täällä meillä on kaikki. Leipien jauhot tulee omista pelloista, sähkön kylään saamme joesta ja kylän miesten kanssa käymme metsällä. Valkohäntäpeuroja metsissä ja nykyään pelloillakin riittää. Ne valkohäntäpeurathan sitä paitsi on vieraslaji.

Perunasatokin on melkein aina onnistunut. Jos ei ole onnistunut, kylän perunavarastossa on ollut riittävästi varalla. Samoin porkkanoita ja muita sellaisia perusjuureksia. Yhtäkään talvea ei ole meidän tarvinnut olla keitotta. Kalaa joesta saamme, etenkin ruutanoita. Ja muutakin kalaa. Ruutana onkin meidän ”kansalliskala” ja meidän mielestä hyvin aliarvostettu ruokakala. Osittain varmaan senkin takia, että sen nimi ei ole houkutteleva ja että se on luokiteltu roskakalaksi. En tiedä kuinka nykyään.

Mun kumisaappaista vielä muutama sana.

Ne on niin hyödylliset, kun niitä ruutanoita menen  rannasta aamupalaksi narraamaan. Tällä hetkellä onkeni on niin lyhyt, että ne hieman yli polvieni yltävät kyläsuutarin tekemät saappaani ovat mainio apu kalastamisessa. Pääsen hiukan kauemmaksi , siis lähemmäksi kaloja. Tietty käytän kalojen narraamiseen vain mato-onkea. Ei, se ei ole vanhanaikaista. Tai ehkä on, ok. Mutta mato-onginta on mielestäni se oikea onkimistapa. Eikös niin?

Ja kumisaappaat. Ainakaan nämä ei hajoa koskaan, luulen.

Moni (hyvin moni) luulee, että me maalaiset olemme yksinkertaista porukkaa. Emme ole.

Me olemme monin tavoin fiksumpia ihmisiä kuin te kaupunkilaiset. Te kaupunkilaiset, jotka olette niin kiireisiä ja tärkeitä ihmisiä. Siis omasta mielestänne, oikeasti. Kuulemma ilman teitä ei maailma tai ainakaan Suomi ei toimisi, kehittyisi tai ainakaan ei olisi sitä mitä on nyt.

Paskapuhetta.

Te kaupunkilaiset ette olisi olemassa ilman meidän viljaa, porkkanoita, härkäpapuja, sipuleita, herneitä, kurkkuja, lihaa jne…

Me kuulemma haisemme lannalle, hevosenpaskalle aamusta iltaan. Ja yöt. Emme haise. Etenkään öisin emme. Ja aamusta iltaan haisemme vain silloin, kun meidän pitää teidän ruokanne kasvamisen takia ajaa hevosenpaskaa  pellolle. Olisitte kunnioittavan tyytyväisiä!

Kyllä. Meillä on elämässä myös iloa ja naurua. Joka päivä. Mutta myös silloin, kun sirkus saapuu kylään kyläämme. Olemme muutes sopineet sirkuksien kanssa sopineet, että tulevat kylään viihdyttämään vain kahdesti vuodessa: keväällä ennen kylvöjä ja sitten puintien ja sadonkorjuun jälkeen. Jotta teidän kaupunkilaisten ruuansaanti ei häiriintyisi. Teillehän on elämissänne tärkeintä lähinnä syöminen ja se, että ruokakauppaan pääsette autolla. Mutta siis etenkin tuo syöminen.

Ja vielä.

Luulen, että jos teille kaupunkilaisille annettaisiin kumisaappaallinen viljaa, siis esimerkiksi kauransiemeniä, ette te saisi mitään aikaiseksi. Nälkä teille tulisi sadonkorjuun jälkeen. Ja jos sirkukseen kanssamme tulisitte, ette nauraisi siellä niin paljon kuin me. Koska me olemme ihmisempiä ja tunnemme aidommin sen riemun, jonka sirkus meille tarjoaa, olemmehan me maalaiset kuin sirkusihmisiä: pidätte meitä(kin) pelleinä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

AvaruusT 140 BPM